بررسی تطبیقی ژانرشناسی کمیک ایرانی با نگاهی به کمیک امریکایی
نویسندگان
چکیده
کمیک هنر روایت مضامین از طریق تصویر است که تاکنون در عرصه زیباییشناسیِ هنرهای تجسمی تحولات گوناگونی را از سر گذرانده و هویتی خاص یافته و در فرهنگهای مختلف، به عنوان هنری مستقل و ابزار بیانی مؤثر در قالب ژانرهای گوناگون رواج یافته و فرهنگ معاصر هنرهای تجسمی در آمریکا بیشترین سهم را در تنوع بخشی به ژانرهای کمیک داشته است. در دهههای اخیر کمیک به عرصه هنر ایران وارد شده و در قالب چند ژانر اصلی خلق میشود. ژانرهای معدود کمیک ایرانی در مقابل گوناگونی ژانرهای خارجی به نظر قابل قیاس نمیآید، با این وجود مقاله حاضر در پی آن است که با معرفی برخی از مهمترین ژانرهای کمیک آمریکایی و برشمردن مؤلفههای آنها از سویی و بررسی ژانرهای کمیک ایرانی و یافتن ویژگیهای متناظر آنها از سوی دیگر، به مقایسه تطبیقی ژانرهای کمیک ایرانی و آمریکایی دست یابد و نشان دهد که با وجود تفاوت در فرم کمیکهای ایرانی و تفاوتهای فرهنگی در محتوای آنها، میتوان برخی را به عنوان معادلهایی برای ژانرهای غربی و عدهای را به عنوان ژانرهای بومی ردیابی کرد. به عبارت دیگر مقایسه و یافتن وجوه تشابه و افتراق ژانرهای متداول در دو حوزه فرهنگی به شناخت بیشتر ژانرهای کمیک ایرانی خواهد انجامید.
منابع مشابه
بررسی تطبیقی موضوع تصویر در داستان های مصور(کمیک استریپ) و فیلم های سینمایی (موردپژوهی فیلم سینمایی و کمیک استریپ تن تن)
داستان مصور یا کمیک استریپ مجموعه ای از نقاشی های دنباله دار است که ماجرایی را روایت می کند. این ماجرا می تواند یک داستان کوتاه یا بلند یا حتی چند قسمتی باشد. ماجراهای تَن تَن اثر ژُرژ رمی از معروف ترین داستان های مصور است که تاکنون به بیش از 80 زبان مختلف ترجمه شده است. هدف از پژوهش پیش رو، بررسی تطبیقی کمیک استریپ تن تن با این نسخه ی سینمایی است تا میزان شباهت ها و تفاوت ها و اقتباس از نسخه ی کم...
چگونگی نگارش کمیک با تاکید بر لطیفه های ملانصرالدین
چکیده: این رساله به بررسی روشها و تمرینهای کمدی نویسی خلاق می پردازد. در این تحقیق تمرکز بر روشها و نظریه های ملوین هلیتزر است؛ خصوصا نظریه شش عنصر کمیکی که از دیدگاه او در تمامی انواع متون کمیک وجود دارد : نشانگاه-خصومت، رئالیسم- اغراق، و هیجان-غافلگیری. علاوه بر این در این متن لطیفه های ملا نصرالدین نیز بررسی شده است. بخشی از این بررسی مربوط است به چیستی "ملانصرالدین" به عنوان یک هویت کمیک...
بررسی تاثیر دیجیتال بر طراحی تصویر سازی (کمیک استریپ)
از آنجایی که سرعت در جامعه امروز نقش بسیار مهمی در ارتباطات اجتماعی دارد ، کمیک استریپ ، با تلفیق سرعت وحرکت بصری می تواند جذابیت برای مخاطب به خصوص نسل جوان ایجاد کند. وطراحان در پاسخ به این نیاز همواره به شیوه هایی که سرعت کار واجرای دقیق آنرا بالا ببرد ، متوسل می شوند که با توجه به خصوصیات کمیک استریپ که همواره ساختار شکن جوامع سنتی بوده تکنولوژی های مدرن ونرم افزارهای دیجیتال این زمینه را ب...
15 صفحه اولبررسی عوامل جذابیت در کمیک استریپ و انیمیشن
چکیده کارگردانی یک فیلم انیمیشن یعنی به تصویر کشیدن یک داستان به کمک عوامل بصری و صوتی و بر مبنای اصول تعریف شده ی سینمایی. معمولا کارگردانان، نویسنده ی فیلم نامه های خود نیستند. اما برای به تصویر کشیدن ایده ای که از خلال واژگان فردی دیگر بیان شده، به چه مهارتی نیاز است تا مخاطب اثر را جذب خود نماید؟ نزدیک ترین هم خانواده ها به انیمیشن در روایت داستان ها به شکل بصری، کمیک ها و پس از آن...
15 صفحه اولمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
نشریه هنرهای زیبا- هنرهای تجسمیناشر: پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران
ISSN 2228-6039
دوره 19
شماره 3 2014
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023